REJESTRACJA DO PORADNI +48 690 150 022

Zapalenie błony naczyniowej u dzieci

Zapalenie błony naczyniowej u dzieci można podzielić na:

1. Zapalenie przedniego odcinka błony naczyniowej (tęczówki i ciała rzęskowego)

Objawy ostrego zapalenia przedniego odcinka błony naczyniowej są zwykle łatwe do zauważenia dla rodzica, ponieważ towarzyszy im ból oka, zaczerwienienie, światłowstręt i łzawienie. Na tym etapie objawy te są wspólne dla różnych schorzeń okulistycznych (zapalenie spojówek, ciało obce rogówki, jaskra), dlatego konieczna jest pilna konsultacja okulisty dziecięcego w celu postawienia diagnozy i włączenia odpowiedniego leczenia. Pozostałe objawy charakterystyczne dla zapalenia błony naczyniowej widoczne są dopiero w badaniu w lampie szczelinowej (komórki zapalne w komorze przedniej oka, poszerzenie naczyń na tęczówce, zrosty między tęczówką a soczewką, zadrażnienie rzęskowe gałki ocznej). Zwykle również oprócz dokładnie zebranego wywiadu, badania przedniego i tylnego odcinka gałki ocznej, niezbędne jest dopasowanie prawdopodobnej etiologii do obrazu zapalenia i zaproponowanie badań dodatkowych. Najczęściej są to badania, które należy wykonać w laboratorium, po uprzednim pobraniu krwi, dodatkowo RTG klatki piersiowej i konsultacja reumatologiczna. Często ze względu na ciężki lub nawracający przebieg zapalenia przedniego odcinka dzieci są kierowane do szpitala celem hospitalizacji, wykonania pełnego panelu badań i włączenia właściwego leczenia. Zapalenie tęczówki i ciała rzęskowego towarzyszące młodzieńczemu przewlekłemu zapaleniu stawów jest obciążone poważnym rokowaniem co do widzenia, a okulista może być pierwszym specjalistą, który wysunie podejrzenie tego schorzenia. W postaci skąpostawowej objawy okulistyczne mogą wyprzedzać zapalenie stawów o kilka lat, dlatego niezwykle istotna jest współpraca okulisty dziecięcego z reumatologiem dziecięcym.

2. Zapalenie części pośredniej błony naczyniowej

Zapalenie części pośredniej błony naczyniowej występuje u dzieci i młodzieży dość często i większości przypadków trudno ustalić przyczynę. Objawy nie są charakterystyczne, ponieważ w większości przypadków dominują obustronne, przewlekłe zaburzenia widzenia o trudnym do ustalenia początku. Jeśli mamy do czynienia z postacią łączoną, to znaczy stan zapalny obejmuje i przedni i pośredni odcinek, wtedy z reguły objawy są silniej wyrażone i dziecko szybciej trafia do okulisty. W przypadku zapalenia przedniego odcinka towarzyszącego przewlekłemu młodzieńczemu zapaleniu stawów lub chorobom z autoagresji, stosowanie kropli ze sterydem jest postępowaniem z wyboru. W przypadku zapalenia części pośredniej konieczne jest podanie długo działającego sterydu w postaci iniekcji okołogałkowej, ponieważ krople nie osiągają stężenia terapeutycznego w komorze ciała szklistego, gdzie toczy się stan zapalny. U starszych dzieci tę formę leczenia można zaproponować w znieczuleniu miejscowym, podobnie jak u pacjentów dorosłych. U dzieci młodszych wykonanie iniekcji okołogałkowej wiąże się z krótkotrwałym znieczuleniem ogólnym.

3. Zapalenie tylnego odcinka błony naczyniowej

Zapalenie tylnego odcinka błony naczyniowej dotyczy objęcia stanem zapalnym tylnej części oka i objawy są zależne od miejsca powstania ogniska zapalnego. Jeśli ognisko zapalne jest położone blisko plamki (czyli miejsca najlepszego widzenia) spadek ostrości wzroku jest powodem zgłoszenia się do okulisty. Czasami pacjent jest diagnozowany dopiero w czasie rzutu kolejnego stanu zapalnego, pierwsze ognisko powstało bowiem daleko w obwodowej części siatkówki i pacjent przeszedł to zapalenie bezobjawowo.

Do najczęstszych zapaleń w tylnym odcinku oka u dzieci należą toksoplazmoza, czyli zakażenie pierwotniakiem Toxoplasma gondii (w postaci nabytej do zakażenia dochodzi przez spożycie niedogotowanego mięsa lub przez brudne ręce zawierające formy pasożyta, zakażenie mogą przenosić także muchy z kocich odchodów) oraz toksokaroza czyli zakażenie jajami glisty psiej Toxocara canis (typowa choroba brudnych rąk, ważne odrobaczanie szczeniąt mających kontakt z dziećmi!). Lokalizacja zmian może spodowować nieodwracalny spadek ostrości wzroku, dlatego ważna jest szybka diagnostyka i właściwe leczenie. W przypadku ognisk pasożyta konieczna jest doustne leczenie przeciwpierwotniakowe. Do rzadziej występujących stanów zapalnych należy zakażenie prątkiem Mycobacterium tuberculosis (gruźlica), krętkiem bladym Treponema pallidum (kiła), krętkiem Borrelia burgdorferi (borelioza) i wirusem różyczki.